צבי פוס

           מרכז אנדודונטי ד"ר צבי פוס     6499735 - 03               

 

 



אפיסקטומי - "סיכויי ריפוי גבוהים של למעלה מ- 90% לאחר טפול שורש כירורגי (אפיסקטומי) בעזרת מקרוסקופ טיפולי ומכשור אולטרסוני". 

Endodontic surgery (apicoectomy)--success rate of more than 90% using dental operating microscope and ultrasonic tips. Zesis A, Lin S, Fuss Z.  Refuat Hapeh Vehashinayim. 2005 Jan;22(1):33-41, 86. Hebrew

"רפואת הפה והשיניים. 2005  ינואר 33-41. עריכת תקציר: ד"ר צבי פוס

בעבודות מחקר בשנות ה-80 נמצא שסיכויי הריפוי של טיפול שורש בשיניים עם דלקות סב שורשיים קרוב ל- 90%. הסיבות לחוסר ריפוי נובעות מדלף כותרתי, או מהישרדות חיידקים בתעלות השורש באזורים אי רגולריים כמו איסטמוסים, טובולי דנטינליים, תעלות צדדיות ודלתה אפיקלית.  חומרי סתימת שורש כמו גוטה פרקה וחומרי מלט מקובלים,

המלצות לאפיסקטומי מתמקדות למקרים בהם טיפול שורש או חידוש טיפול שורש נכשלו, או במקרים בהם חידוש טיפול שורש אינו רצוי כמו במקרים של נוכחות מבנים יצוקים ארוכים, מכשירים אנדודונטיים שבורים מעבר לכיפוף בתעלת השורש, שיחזורים כותרתיים נרחבים וכו'. במהלך הטיפול הכירורגי המסורתי (בשיטה הישנה) סיכויי הריפוי עומדים על 66% בלבד.

בטכניקת האפיסקטומי המודרני שפותחה בתחילת שנות ה-90 משלבים שימוש במיקרוסקופ קליני וטיפים אולטרסוניים ייחודיים כדי להתגבר על חסרונות הטיפול המסורתי. המיקרוסקופ הטיפולי בשילוב התאורה הקואקסיאלית ומראות מיקרוסקופיות מיוחדות מאפשר הגדלה משמעותית בשדה הראייה כך שניתן לאבחן ולאתר ביעילות רבה יותר את תעלות השורש, מיפתחים אי-רגולריים כמו איסטמוסים, תעלות אקססוריות, ניקובים אפיקליים, סדקים, סטרוקטורות אנטומיות 48))

הטיפים האולטרסוניים באורך פעיל של 3-4 מ"מ מעניקים יתרונות משמעותיים בהכנת החלל הרטרוגרדי ואטימתו. ההכנה נעשית בכל היקף התעלה ולא רק בקיר פלטינלי/לינגואלי כמו בשימוש במקדח עם זוויתן מוקטן. ציר האורך של התעלה נשמר בקפדנות והסיכויים לסטיות וניקובים אפיקליים קטנים מאוד. הסרת העצם סביב קצה השורש שמרנית יותר בזכות גודלו המוקטן של הטיפ האולטרסוני וכך מופחתת הטראומה האופרטיבית לרקמות הסב שורשיות באופן משמעותי. 
 
האיטום הרטרוגרדי הוא שלב חשוב ביותר במהלך טיפול שורש כירורגי המונע המשך גירוי בקטריאלי של הרקמות הסב שורשיות מהתעלה המזוהמת. החומרים המומלצים ביותר בספרות העדכנית הם על בסיס צינק אוקסיד אויגנול (IRM, Super EBA)או MTA   חסרונות  של MTA  כמו התקשות איטית לאחר מספר שעות בלבד, קושי בעבודה הקלינית ועלות גבוהה מעמידים את החומר בנחיתות לעומת חומרים על בסיס צינק אוקסיד כמו IRM או Super EBA. האמלגם נמצא בשימוש שנים רבות בטכניקה המסורתית אך חסרונותיו הרבים כמו טוקסיות, צביעת רקמות, התרחבות לאחר התקשות ותגובות אלקטרוכימיות מונעים את שימושו בטכניקה החדשה.

שלבים נוספים בטיפול שורש כירורגי כמו צורת החתך והמטלה (Mucogingival Flap), שימוש נכון באמצעים לעצירת דימום (Calcium Sulfate, Epinephrine pellets, Ferric Sulfate) , סוג התפרים (5/0 monofilament) ופרהמדיקציה עם דקסמתזון מאפשרים ריפוי רקמה רכה מהיר וטוב יותר ללא צלקות או נסיגת חניכיים וללא נפיחות וכאבים ברוב המקרים.
לסיכום הטכניקה החדשה לאפיסקטומי מעניקה סיכוי ריפוי טובים יותר של מעל 90% . 

הערה ד"ר צבי פוס: במרכז האנדודונטי ד"ר צבי פוס אנו מבצעים אפיסקטומי בטכניקה החדשה יותר מ 15 שנים עם אחוזי ריפוי גבוהים של מעל 90% כפי שפורסם בעבודה השוואתית.
     

 

 

  
 


 


        מרכז אנדודנטי ד”ר פוס - גליקסברג 7 תל אביב 69412 טל. 03-6499735 /       zvi.fuss@gmail.com    ©  כל הזכויות שמורות לד"ר  צבי פוס        

בניית אתר השפעה באינטרנט
לייבסיטי - בניית אתרים